„Marea asfaltare” din Sântandrei

„Marea asfaltare” din Sântandrei

La începutul anului 2017, Primăria Sântandrei primea un “cadou” neaşteptat din partea Guvernului PSD-Dragnea, respectiv o sumă de bani pentru asfaltarea a 13 străzi din comună (3.54 KM), prin PNDL 2 (Programul Naţional de Dezvoltare Locală 2), la fel ca alte zeci de comune din judeţ. 

Prin acelaşi program de finanţare, aprobat în aceeaşi zi pentru comunele din toată ţara, unele primării din Zona Metropolitană Oradea au finalizat proiectarea, licitaţia şi execuţia lucrărilor în maximum 2 ani. În comuna “lucrului bine făcut”, Primăriei Sântandrei i-a luat aproape 3 ani pentru a organiza o banală licitaţie şi a găsi un constructor.

În ciuda faptului că la licitaţie a participat o cunoscută firmă de construcţii din Bihor, administraţia Mărcuş a preferat să încheie contract cu firma STAR PRO CENTER Bucureşti. Această societate avea doar de 1 an ca obiect de activitate “Construcţii” şi a executat doar anvelopări de blocuri, devenind abonată la contracte pe banii statului cu diverse Primarii din sudul tarii.

STAR PRO CENTER, firmă de apartament, care până acum câţiva ani presta “Comerţ cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete, în magazine specializate” (conform ANAF), avea un singur angajat în 2017, fără utilaje şi fără expertiză în construcţii. De parcă asta n-ar fi fost de ajuns, patroana societăţii şi-a dovedit “experienţa” în asfaltări de drumuri administrând în trecutul nu foarte îndepărtat un studio de videochat.

Cireaşa pe tort a fost pusă luna trecută, când celebra „societate de construcţii” selectată de administraţia Mărcuş a intrat în insolvenţă, neplatindu-şi subcontractorii şi abandonând lucrarea. 

Incompetenţa administraţiei locale a lăsat locuitorii celor 13 străzi în praf şi noroi, risipind speranţele acestora de a avea în sfârşit condiţii civilizate, după ani şi ani de promisiuni neonorate.

Desigur, administraţia din Sântandrei ne va răspunde că a fost o licitaţie transparentă, organizată prin SEAP, şi că orice companie putea participa. Drept urmare, adresam Primăriei Sântandrei următoarele întrebări:

  1. De ce organizarea licitaţiei şi desemnarea unui constructor a durat aproape 3 ani ? 
  2. De ce nu s-au stabilit criterii clare de participare la licitaţie ?
  • Experienţă în proiecte similare de asfaltări drumuri
  • Dovada deţinerii unor utilaje care să permită execuţia lucrării
  1. Cine ar fi trebuit să evalueze istoricul “fascinant” al acestei companii în etapa de licitaţie, înainte de selecţia finală?
  2. De ce nu a fost reziliat contractul imediat după abandonarea lucrărilor şi s-a preferat aşteptarea intrării în insolvenţă a SC STAR PRO CENTER ? Din acest moment, rezilierea devine aproape imposibilă, întrucât firmele aflate în insolvenţă sunt protejate de legile în vigoare.
Transparenta la TERMOFICARE SA

Transparenta la TERMOFICARE SA

Transparența clamată de Primăria Oradea în ceea ce privește informațiile de interes public este, mai degrabă, o modalitate de promovare decât o realitate palpabilă. Uniunea Salvați România Filiala Bihor nu a primit nici până acum documentele solicitate în vară referitoare la situația spațiilor verzi din Oradea, informații solicitate în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public. Că asta nu este o întâmplare o demonstrează și alte cereri pe care le-am depus până acum în baza aceleiași legi, cereri în care solicităm informații referitoare la împrumutul de certificate de gaze cu efect de seră (EUA) către companiile de termoficare din Timișoara (în anii 2018 și 2019) și Motru (în anul 2019) și la care, de asemenea, nu am primit un răspuns pozitiv.

Conform Directivei Comisiei Europene 87/2003, toți poluatorii sunt obligați ca până la sfârșitul lunii martie a fiecărui an să declare în Registrul Unic Consolidat al Uniunii Europene cantitatea de gaze cu efect de seră produsă în anul precedent. Până la sfârșitul lunii aprilie sunt obligați să restituie în registru câte un certificat pentru fiecare tonă de CO2 emisă în atmosferă. Amenda în caz de neconformare este de 100 euro/certificat nedepus.

În anul 2018, Primăria Oradea a sărit în ajutorul administrației PNL din Timișoara (primar Nicolae Robu) împrumutând Colterm SA Timișoara cu 216 000 certificate de carbon la un cost total de 3 447 360 Euro. În anul 2019, Primăria Oradea a împrumutat, din nou, certificate de carbon către Colterm SA Timișoara (219 000 certificate cu o valoare de 5 700 570 Euro) dar și către administrația PNL din Motru (primar Gigel Jianu) UATAA SA Motru, județul Gorj (12 600 certificate cu o valoare de 340 200 Euro).

În ambele cazuri, Termoficare SA Oradea a desfășurat procedurile de achiziție și vânzare certificate de carbon ocolind Sistemul Electronic de Achiziții Publice prin încheierea unui alt tip de act juridic, un acord de asociere cu un intermediar, TDR Energy. Din documentele pe care le avem până acum la dispoziție nu reies însă termenii asocierii dintre cele două entități juridice și nici cotele participării la asociere și ale împărțirii profitului între cei doi parteneri.

Managerul Termoficare SA Oradea, Stanel Necula, dar și oficiali ai Primăriei Oradea au justificat în presa locală aceste afaceri prin oportunitatea obținerii unui profit consistent, fără riscuri (garantat de Consiliile Locale din Motru și Timișoara), într-un timp foarte scurt: cca 420 000 euro. USR Bihor a dorit să verifice aceste cifre și a consultat documentele publicate de cele trei administrații locale, de cele trei companii de termoficare precum și de presa locală din Oradea, Timișoara și Motru. 

Referitor la suma vehiculată pentru anul 2018 nu am reușit să găsim documente care să ateste cele afirmate. Pentru anul 2019, din documentele găsite rezultă că certificatele împrumutate la Motru au produs un profit de 44 100 Euro iar cele împrumutate la Timișoara au fost returnate cu un profit de 1 197 930 Euro. Adică un total de 1 242 030 euro. În aceste condiții, este firesc să ne întrebăm unde este restul de 822 030 Euro și am solicitat, conform legii, documente în acest sens. Cererile noastre s-au lovit însă până acum de refuzul celor chestionați cu motivarea că nu ne pot fi furnizate deoarece conțin clauze de confidențialitate cu traderul TDR Energy și cu precizarea că putem să le vedem doar cu condiția semnării unui acord de confidențialitate. Adică putem să aflăm ce s-a făcut cu banii oradenilor dar nu vă putem spune. În anul 2018, Termoficare SA Oradea a făcut plăți către TDR Energy în valoare de 14 428 892 lei iar în anul 2019 (ianuarie – octombrie), viramentele Termoficare SA Oradea către TDR Energy însumează  49 445 804 lei. Ni se pare absurd că un astfel de contract, de aproape 14 milioane de euro până în momentul acesta, să fie trecut “la secret”.

Față de situația descrisă anterior, USR Bihor a decis solicitarea documentelor respective prin intermediul instanțelor judecătorești competente dacă acestea nu vor fi furnizate conform prevederilor legale în vigoare.

Ne este imposibil – deocamdată – să ne pronunțăm asupra legalității sau oportunității deciziilor luate în această situație dar putem pune sub semnul îndoielii legitimitatea folosirii “la secret” a banilor oradenilor pentru a salva alte administrații liberale din țară în timp ce, iarnă de iarnă, orădenii plătesc unul dintre cele mai mari prețuri din țară pentru gigacalorie cu justificarea că suntem nevoiți să facem asta pentru a acumula bani de investiții în sistemul de termoficare. 

Putem însă să ne pronunțăm în legătură cu mandatul directorului Termoficare SA Oradea, Stanel Necula, un mandat care trebuie să înceteze de îndată având în vedere condamnarea definitivă a acestuia la închisoare cu suspendare pentru tentativă la folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are că rezultat obținerea pe nedrept de fonduri de la bugetul general al Uniunii Europene.

 

Sursa foto.

Comunicat de presa – 21.11.2019

Comunicat de presa – 21.11.2019

USR Bihor îi îndeamnă pe membrii și simpatizanții săi să participe duminică la alegerile prezidențiale și să voteze Klaus Iohannis.

„Absența de la vot ar însemna că toată lupta noastră din ultimii trei ani, împotriva abuzurilor PSD și pentru o justiție dreaptă și independentă, au fost în zadar. Mergem la vot ca să nu mai dăm încă o șansă PSD să ne alunge familiile din țară și să ne batjocorească prin aroganță, minciuni, privilegii pentru ei și gaze în ochi pentru cetățeni” a declarat președintele USR Bihor, deputatul USR Silviu Dehelean.

USR a avut un partener în Klaus Iohannis, în ultimii trei ani. Lupta a fost dusă în stradă și în Parlament împotriva regimului Dragnea. Un vot corect duminică arată că oamenii vor să pună capăt acestui regim toxic pentru România, reprezentat în aceste alegeri de Viorica Dăncilă.

Scenariul în care o persoană incompetentă, care-și datorează cariera politică lui Liviu Dragnea, fără niciun merit moral sau profesional, va conduce România este de neimaginat. România s-ar umple de rușine. După ce a fost condusă de un condamnat penal, Liviu Dragnea, nu poate fi condusă de o persoană care s-a remarcat prin gafe și prin obediența față de penali și baroni.

USR Bihor vă îndeamnă să mergeți duminică să votați.

Aeroportul Oradea e „în aer”

Aeroportul Oradea e „în aer”

Domnul Pasztor Sandor, care a ajuns să conducă județul în urma unor aranjamente de culise, care nu au ținut cont de interesul Bihorului sau de votul cetățenilor, a reușit „performanța” ca în 2 ani de zile să lase Aeroportul Internațional Oradea fără nici o cursă externă.

Pierderile directe și indirecte pentru județ sunt foarte mari. Aeroportul are cheltuieli de operare considerabile, chiar și în absența curselor internaționale, dar veniturile vin doar dacă există curse. Lipsa zborurilor internaționale afectează grav economia Oradiei și pe cea a Bihorului, în primul rând turismul, dar și celelalte laturi ale activității din zonă.

La această situație s-a ajuns datorită incompetenței și dezinteresului partidelor din coaliția UDMR-PSD-ALDE, care au numit în Consiliul de Administrație al Aeroportului, la fel ca în toate instituțiile conduse de Consiliul Județean, clienți de partid fără nici o competență în domeniu, plătiți cu sume de peste 20.000 de lei pe an ca să asiste pasivi la suspendarea curselor aeriene internaționale și la întârzierea lucrărilor la noul terminal.

Asta în timp ce domnul Pasztor, care a avut grijă să-și mărească cu generozitate salariul de Președinte al Consiliului Județean, este mai mult în aer, spre destinații exotice și scumpe, unde practică hobby-uri de lux și vânează antilope Damaliscus pygargus phillipsi de 3.000 de Euro. Dacă județul stagnează, măcar domnul Pasztor să facă mișcare, la scufundări în Jamaica sau să își satisfacă pofta de sânge la vânătoare în Africa!

Afirmațiile fostului director al Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, cum că domnul Pasztor i-a cerut să nu discute cu operatorii aerieni străini, sunt deosebit de grave. În cazul în care sunt adevărate, înseamnă că președintele Consiliului Județean Bihor a sabotat cu intenție activitatea aeroportului și interesele economice ale județului, iar cei în măsură să o facă ar trebui să verifice dacă faptele reclamate nu întrunesc condițiile constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu sau de instigare la aceasta.

USR consideră că instituțiile statului, Parchetul și Curtea de Conturi, trebuie să verifice activitatea Consiliului de Administrație al Aeroportului, implicarea conducerii Consiliului Județean în administrarea Aeroportului Oradea și să identifice eventualele probleme de legalitate care au dus la această situație dezastruoasă.

Suntem convinși că numirea doamnei Antik Cristina, reprezentanta unui partid politic, în funcția de director al aeroportului, în urma unui simulacru de concurs, nu va îmbunătăți activitatea acestui important obiectiv. Domnia sa nu are nici o pregătire sau competență în domeniul aviației și administrației aeroportuare. Doamna Antik Cristina și-a dovedit deja limitele profesionale în calitatea sa de membră a Consiliului de Administrație al Aeroportului Oradea, rămas fără curse internaționale.

USR Bihor cere demiterea actualului Consiliu de Administrație clientelar și incompetent, numirea unui Consiliu de Administrație format din specialiști în domeniu și organizarea unui concurs internațional pentru ocuparea postului de director al Aeroportului Internațional din Oradea.

Alege candidatul USR

Alege candidatul USR

Campania internă USR Bihor de desemnare a candidaților pentru alegerile locale din anul 2020 este în plină desfășurare.

USR Bihor invită orădenii și bihorenii să acceseze site-ul www.bihor.usr.ro pentru a-i cunoaște și a-i vota pe cei înscriși până la acest moment în campania internă de desemnare a candidaților pentru Consiliul Local Oradea și Consiliul Județean Bihor la alegerile locale de anul viitor. În această campanie internă se mai pot înscrie participanți până în data de 25 noiembrie, urmând ca votul final al membrilor USR Oradea și USR Bihor să desemneze candidații în data de 6 decembrie 2019. Competiția internă este deschisă tuturor membrilor USR conform statutului organizației și regulamentului campaniei. Persoanele care nu au calitatea de membru al USR, vor trebui să obțină statutul de membru USR Bihor, până la momentul transmiterii documentelor. Ambele documente pot fi consultate pe site-ul filialei județene a Uniunii Salvați România.

De cele mai multe ori, partidele politice își desemnează candidații care le vor reprezenta într-un mod netransparent, prin negocieri directe făcute “în spatele scenei”, în funcție de relații și interese personale. Acest mod de a face politică, care încurajează promovarea clientelei politice și a unor persoane incompetente pentru funcțiile publice, trebuie să fie schimbat cât mai curând.

USR Bihor își asumă, pentru prima dată în politica bihoreană, demararea unui proces de consultare publică pentru desemnarea candidaților care vor candida pe listele pentru Consiliul Local Oradea și pentru Consiliul Județean Bihor în anul 2020.

Cunoașterea candidaților și a soluțiilor pentru Oradea și pentru Bihor trebuie făcută din timp, pentru simplul fapt că așa este normal și firesc. Orădenii trebuie să cunoască persoanele care vor candida pentru a deveni consilieri locali și județeni deoarece de competența și buna credință a acestor persoane vor depinde serviciile publice care influențează viața comunității.

Desemnarea prin alegeri primare a candidaților susținuți de USR Bihor și USR Oradea reprezintă o ruptură față de vechile cutume, față de un sistem care a eșuat. Credem că soluțiile de succes pot fi construite doar în jurul unei echipe de consilieri competenți și a unui program profesionist.

Desemnarea viitorilor consilieri se va face prin competiție și dezbateri la care vor avea acces toți bihorenii. Ne dorim să cunoașteți cât mai multe despre candidații USR, programul și soluțiile propuse. Pentru acest lucru, procesul de alegere a candidaților noștri va fi deschis și transparent publicului, presei, societății civile. Oricine va putea urmări competiția internă și va putea participa la dezbaterile pentru desemnarea candidaților.

Cum se impart banii la CJ Bihor

Cum se impart banii la CJ Bihor

USR Bihor considera ca a sosit timpul pentru  o prioritizare a nevoilor comunitatilor locale, pentru o reconsiderare a modului în care se evaluează oportunitatea unor proiecte, pentru eficientizare și responsabilizare in modul de cheltuire a bugetelor publice, astfel încât investițiile din mediul rural sa aibă impact și sa genereze dezvoltare locală, condiții de trai mai bune și creșterea calității serviciilor de educație și sănătate din aceste zone. Read More

Fact checking cu Primaria Oradea

Fact checking cu Primaria Oradea

Într-o notă comică – dată de faptul că se ferește să ne pronunțe numele dar răspunde punct cu punct problemelor ridicate de USR Bihor – Primăria Oradea ne acuză că răspândim informații false cu scopul de a induce în eroare opinia publică. Adică suntem niște mincinoși. Asta deși, așa cum am menționat în comunicatul de presă “condamnat cu fermitate” de municipalitate, USR Bihor a folosit pentru documentare datele făcute publice chiar de către Primăria Oradea, după cum urmează:

USR Bihor a susținut că Oradea avea, în urmă cu zece ani, 38 000 – 40 000 de arbori maturi.

Primăria Oradea ne spune că, în Oradea erau, în 2011, 124 094 arbori conform Registrului Verde.

“Cadastrul verde a înregistrat în intravilanul oraşului Oradea un număr de 124 094 arbori şi arbuşti (din genurile Rosa, Hibiscus, Cytisus etc.). (…) Dacă aplicăm criteriul înălţimii minime de 7 metri (arborii fiind plante lemnoase cu o singură tulpină şi înălţimea la maturitate mai mare de 7 metri), rezultă că în Oradea există cel mult 36.000 de arbori maturi, un efectiv insuficient raportat la numărul de locuitori sau al vehiculelor înmatriculate în oraş”. Plan Urbanistic General (PUG) al Municipiului Oradea, Memoriu General, pagina 126 (Link: http://www.oradea.ro/fisiere/subpagini_documente/129/PUG%20ORADEA_MEMORIU%20GENERAL.pdf)

În cazul acesta, Primăria Oradea ignoră faptul că USR vorbește specific de “arbori maturi” și furnizează cifra de 124 094 arbori, uitând convenabil să menționeze că cifra respectivă se referă la numărul total de “arbori și arbuști” din speciile Rosa, Hibiscus, Cytisus etc. Adică ne raportează, la grămadă, și tufele de trandafiri, măceș, gard viu și alte plante decorative plantate în amenajări peisagistice ca și când aceștia ar fi arbori maturi.

USR Bihor a susținut că anual sunt tăiați, în medie, 1 000 de arbori maturi și sunt plantați câteva sute.

Primăria Oradea ne spune că, în ultimii 10 ani, au tăiat 7 475 de arbori și au plantat 23 207 arbori.

2017 – tăieri  939 de arbori, toaletări 9443 arbori, plantări 208 arbori

2016 – tăieri  742 de arbori, toaletări 5375 arbori, plantări 287 arbori

2015 – tăieri  616 de arbori, toaletări 4712 arbori, plantări 342 arbori

Raportul Primarului pe anii 2015 (pag 49), 2016 (pag 80), 2017 (pag 78). (Link: http://www.oradea.ro/primar/rapoarte-anuale)

În cazul acesta Primăria face trimitere la o serie de informații din documente care nu există sau nu pot fi verificate pe deplin pe site-ul propriu. Rapoartele Primarului pe anii 2018 și 2013 lipsesc (la 2013 este trecut raportul pe anul 2010) iar în rapoartele pe anii 2008, 2009 nu pot fi găsite informații referitoare la numărul de copaci tăiați vs cei plantați. Cifrele prezentate de noi sunt o medie a anilor pentru care am găsit raportări.

USR Bihor protestează față de modul în care municipalitatea înțelege să protejeze mediul înconjurător.

Primăria Oradea ne spune că Municipiul Oradea dispune de 663 ha de teren ca spațiu verde din care 516,81 ha sunt amenajate ceea ce, raportat la populația municipiului la 1 iulie 2018 de 221 398 cetățeni conduce la o medie de 26,01 metri pătrați spațiu verde / cap de locuitor, conforma cu normele UE.

“Suprafața de zona verde/cap de locuitor calculata conform Legii 24/2007 – Legea Cadastrului verde este de 16,5 mp/locuitor, suprafața de spațiu verde amenajat fiind de 302,6 ha“. Raportul de mediu al PUG Oradea, pagina 45, calcule făcute cu nr. de locuitori din 2011 – 183 123 locuitori. (Link: http://www.oradea.ro/fisiere/subpagini_documente/129/RAPORT%20DE%20MEDIU.pdf)

Lăsând la o parte faptul că, dacă împărțim 516,81 hectare de verdeață la 221 398 de cetățeni, obținem 23,34 mp/locuitor și nu 26,01 cum susține Primăria, este greu de explicat diferența dintre suprafețele menționate în Cadastrul Verde (663 ha, compus din 510 ha spații verzi amenajate, 66 ha spații degradate, 87 ha cimitire) și raportul de mediu al PUG-ului orașului, măsurători riguroase realizate de firma Planwerk care identifica 302,6 ha și recomanda mărirea suprafeței cu încă 347, 3 ha. Cu alte cuvinte, Primăria Oradea ne prezintă și coroanele, florile de pe morminte, ambrozia și bălăriile de pe terenurile virane drept spațiu verde deși legea 24/2007 și  OUG 114/2007 sunt clare față de ceea ce poate fi numit spațiu verde. Grav este faptul că, dacă ne raportăm la spațiul verde identificat în PUG (+/- ce s-a mai amenajat între timp) și-l împărțim la numărul de locuitori actual, ajungem la aproximativ 13-14 metri pătrați de verdeață/ cap de locuitor, la mare distanță de cifrele impuse de legislația românească și europeană în domeniu, de 26 mp/locuitor.

USR Bihor nu a intenționat deschiderea unui conflict de tipul “fact checking” cu Primăria Oradea pe teme de mediu ci am dorit să atragem atenția asupra acestui aspect, să pornim dezbateri publice, să identificăm și să aplicăm soluții pentru bunăstarea cetățenilor. Avem o administrație bună dar nu infailibilă iar unele domenii, precum cel de fata, sunt abordate deficitar și merită o atenție mai mare. Ieri, 13 august, în baza legii accesului la informații publice, am solicitat Primăriei Oradea Cadastrul Verde al orașului și toate contractele de plantare și tăiere arbori împreună cu avizele de tăiere, toaletare, anexe, procese verbale de recepție lucrări pentru perioada 2008-2019. Odată ce vom primi aceste date, le vom analiza și le vom prezenta cetățenilor pentru a le permite să tragă concluziile necesare.

Adevărata Capitală Verde a României

Adevărata Capitală Verde a României

Săptămâna aceasta, Primăria Oradea pune la pământ zeci de arbori maturi din zona centrală a orașului pentru a face loc șantierului pasajului de sub Bulevardul Magheru. De data aceasta însă, pentru a se evita scandalul iscat la astfel de acțiuni, opinia publică a fost informată prin intermediul presei, cu o zi înainte de demararea tăierii copacilor.  Read More

Alianta PNL, PSD, UDMR, ALDE

Alianta PNL, PSD, UDMR, ALDE

USR Bihor a luat act cu dezamăgire de acordul pentru administrarea județului, încheiat azi intre PNL, PSD, ALDE și UDMR.

USR Bihor a considerat întotdeauna, și consideră în continuare, că o soluție consistentă și complementară, atât pentru Oradea cât și pentru Bihor, ar fi colaborarea post-electorală dintre PNL pe de o parte, și USR-PLUS de cealaltă parte. De altfel, încolo duceau și declarațiile recente ale primarului Bolojan. Read More