Bihorul importa gunoi

Bihorul importa gunoi

Un titlu șocant dar face vâlvă în presa internațională: Gestionarea deșeurilor: România, nătângul Europei

Filmul realizat de Euronews prezintă apocaliptic, dar onest, eșecul unei întregi clase politice. Clasa politică care guvernează România de peste 30 de ani.

Gestionarea deșeurilor în România și a importurilor de deșeuri din Europa de Vest este realizata ca un chilipir. În timp ce tratarea (neutralizarea) unei tone de deșeuri în România costă doar 17 euro, în Europa de Vest aceeași neutralizare costă 250 de euro/tona. Este un raport imens, de peste 15 ori mai mic, deșeurile menajere contaminate și chiar medicale fiind importate deseori ilegal sub pretext de marfă (bunuri de consum) fiind apoi arse în incineratoarele fabricilor de ciment.

A se vedea cazul recent in care inspectorii Garzii de Mediu Bihor investigheaza depozite ilegale cu 700 de tone de astfel de deseuri introduse ilegal in Bihor si depozitate in Vadu Crisului si Ineu de Cris.

Aceste incineratoare ale fabricilor de ciment nu sunt dotate cu filtre și sisteme speciale de filtrare antipoluare, acest tip de incinerare va trebui pe viitor înlocuit cu un altul care să respecte ultimele standarde europene de mediu pentru ca emisiile  periculoase pentru sănătatea cetățenilor, de dioxină și furan, să fie stopate. Aceste emisii nu sunt în prezent măsurate corespunzător și nu se cunoaște cu exactitate nivelul de toxicitate din atmosferă.

Neexistând supraveghere strictă la frontiere, acolo unde aceste importuri ilegale ar trebui stopate, riscăm să ne transformăm încet-încet în groapa de gunoi a Europei.

Nu există o strategie elaborată de colectare selectivă a deșeurilor în România în momentul de față.

Guvernul, reprezentat de ministrul mediului Costel Alexe, dă în interviu cifre false, spunând că rata reciclării a ajuns în România la 13,8%, cifra reală fiind insa sub 10%. Chiar și așa, rata reciclării este mult mai mică decât angajamentele asumate de România (50% până în 2020).

În București dezastrul este de proporții gigantice. Rata de reciclare aici este de 5%, cu peste 1.000.000 tone de deșeuri/an care se duc direct la gropile de comun nemodernizate ale capitalei. În acest context România produce cu mult peste 10.000.000 de tone de deșeuri anual, din care peste 9.000.000 de tone se duc direct în gropile de gunoi preistorice, pe marginea drumului, cu efecte nocive pentru sănătatea publică. UE a instituit procedura de declanșare a infringement-ului și cere României să ia măsuri anti-poluare.

Soluția corectă pentru noi ar fi relativ simplă, adoptarea modelului suedez de management al deșeurilor:

– colectarea selectivă în 8 fracții a deșeurilor și gunoiului casnic, industrial și municipal,

– realizarea unor uzine de incinerare după model suedez, prietenoase cu mediul.

Suedia reciclează peste 99% din deșeurile pe care le produce. Din 2025 ținta de reciclare asumată de România în cadrul UE este de 70%, iar din 2030 peste 90%. Peste 6.000.000 de tone de deșeuri menajere, industriale sau municipale se încadrează în această categorie de incinerare, dacă deșeurile sunt colectate selectiv. Aceste 6.000.000 de tone de deșeuri sunt echivalentul energetic al 2.000.000 de tone de țiței sau 40% din necesarul de energie al României.

Managementul corect al deșeurilor presupune ca noi să educăm populația pentru o reală colectare selectivă a acestora și un consum al resurselor echitabil, să nu le mai îngropăm în sol, astfel contaminând ireversibil apa și solul pentru sute de ani și condamnând la boală generațiile care vor veni. Și bineînțeles să interzicem importul de deșeuri, iar pe ale noastre să le incinerăm ecologic la cele mai înalte standarde europene, adică la cele suedeze.

În Oradea și județul Bihor rata reciclării este sub procentul de 50%, la care ne-am angajat în cadrul UE.

Cu toate că s-au realizat pași importanți prin proiectul SMID (Sistem de Management Integrat al Deșeurilor) în județul Bihor în perioada 2007-2013, proiect care s-a implementat până în 2017, în valoare de 199.895.470 RON fără TVA (44.406.414 euro, la cursul contractului de finanțare: 1 euro = 4,5015 RON), Oradea și Bihorul au nevoie de un proiect mult mai amplu de colectare selectivă a deșeurilor și incinerarea lor în stații ecologice de incinerare la standarede UE, nu de incinerarea lor în fabrici de ciment.

În Oradea deșeurile menajere, industriale și municipale sunt colectate de RER ECOLOGIC SERVICE SA și ajung la Centrul de Management Deșeuri ECO Bihor, o investiție controlată de KEVIEP Kft prin SC ECO BIHOR SRL.

SC Geocycle SRL a colectat selectiv și valorificat energetic: 5.735,65 tone/2018 și 3.461,38 tone/2019. Potrivit raportului de activitate a Direcției Tehnice din cadul Primăriei Oradea cantitatea totală de deșeuri colectată în 2018 a fost de 184.622,70 tone, din care 16.786,24 tone au fost valorificate prin reciclare și energetic, reprezentând 9,1% din totalul deșeurilor.

Lucrurile pe 2019 stau mult mai prost. Potrivit raportului tehnic al Direcției Tehnice din Primărie din cele 185.124,99 tone de deșeuri, doar 4.885,4 tone de deșeuri au fost valorificate prin reciclare și energetic, reprezentând un procent de 2,64%. Ori există o eroare mare în raportare, ori potrivit tabelului furnizat de Direcția Tehnică, reciclarea a fost mult subdimensionată în anul 2019:

Tabel: Deşeuri de ambalaje valorificate din Depozitul Ecologic Judeţean de Deşeuri, provenite din Oradea:

2015

(tone)

2016

(tone)

2017

(tone)

2018

(tone)

2019

(tone)

Deşeuri de ambalaje 

valorificate  din care:

2.009,35 1.996,652 2.534,60 2496,78
– hârtie şi carton(15 01 01) 705,57 712,81 1.111,95 867,090 453,96
– sticla              (15 01 07) 198,57 130,13 150,62 183,550 59,72
– plastic            (15 01 02) 1.054,10 1.043,492 1.052,93 1299,580 365,28
– metale            (15 01 04) 51,11 110,22 219,10 146,560 0,04
– lemn               (15 01 03) 7,92

    

În cursul anului 2019, din deşeurile colectate separat în municipiul Oradea, au fost valorificate energetic, la S.C. Geocycle SRL o cantitate de 3 461,38 tone.”

În județul Bihor colectarea deșeurilor se face de către REOSAL SA și potrivit SMID Bihor în cele 5 zone de gestionare a deșeurilor (altele decât Oradea): Aleșd, Salonta, Beiuș-Ștei, Marghita și Săcueni în anul 2006 se generau 91.385 tone de deșeuri, la nivelul anului 2019 estimăm că se generează peste 125,000 tone.

Asta înseamnă că județul Bihor generează peste 300.000 tone de deșeuri anual, din care un procentaj foarte mic sunt colectate selectiv, reciclate sau valorificate energetic, lucru care va trebui îndreptat cât mai urgent pentru a oferi cetățenilor o viață sănătoasă și desigur pentru a ne alinia la standardele europene și evita procedurile de încălcare (infringement) ale angajamentelor asumate.

USR Bihor are un plan/proiect amplu pentru perioada 2020-2030, de colectare selectivă a deșeurilor în 8 fracții și transformarea acestora în materii prime și energie, după model suedez, proiect care va fi prezentat în detaliu în perioada următoare.

România nu este în poziția Suediei care are 32 de stații de incinerare la cele mai înalte standarde europene de mediu, stat care își permite să importe 800.000 de tone de deșeuri selectate special pentru incinerare. România nu doar că nu are tehnologia de incinerare adecvată pentru a-și permite să importe deșeuri din alte tari, nu are capacitatea de a-și incinera cele peste 6.000.000 tone de deșeuri incinerabile  nepericuloase, dar nici nu mai poate continua „valorificarea energetică” a deșeurilor periculoase în incineratoarele fabricilor de ciment… Asta dacă ne gândim și la viață.

Parcarea suspinelor

Parcarea suspinelor

Ne-am obisnuit atat de mult cu groapa din centru incat prezenta ei nici macar nu mai este observata in drumurile noastre zilnice. S-au scurs 12 ani de la momentul punerii pe masa Consiliului Local Oradea a proiectului parcării subterane din Piata Independentei. 8 ani de cand parcarea a fost inchisa si s-a inceput excavarea si amenajarea malului Crisului si 5 ani de cand au inceput efectiv lucrarile la parcarea propriu-zisa. Parcarea subterana din Piata Independentei din Oradea este una dintre nereușitele cele mai semnificative ale administrației orădene. S-au ratat succesiv nenumarate termene de finalizare, dupa 12 ani de planuri si hotarari ale Consiliului Local, schimbari de proiecte, solutii tehnice si proiectanti, licitatii anulate si scandaluri, dar a ajuns sa coste cu 300% mai mult decat era prevazut initial.

USR Bihor a realizat o cronologie a lucrarilor intreprinse pe care va invitam sa o parcurgeti (anexa).

Proiectul parcarii subterane de pe strada Independentei depaseste – ca si costuri si intindere in timp – chiar si esecul inregistrat cu amenajarea Dealului Ciuperca.

Costul investitiei, in anul 2008, era de 4 000 000 de euro plus TVA: (3 500 000 de euro parcarea 250 000 de euro proiectare si consultanta, 250 000 de euro realizarea partii supraterane).

Costul investitiei, in anul 2020, este de aproximativ 13 000 000 milioane de euro plus TVA (43 200 941 lei + TVA parcarea, 9 947 361 lei plus TVA realizarea partii supraterane, 5 200 000 lei + TVA amenajare mal stang Cris). La acest cost se adauga alte cheltuieli pe care le putem doar presupune pentru ca nu le-am gasit publicate niciunde (lucrari de conservare, avize si documentatii, expertize tehnice (3-4), paza, lucrari inutile – marirea parcarii in 2010) precum si costul deranjului cetatenilor.

Daca adaugam la toate acestea si contravaloarea taxelor de parcare neincasate in anii in care parcarea nu a fost finalizata, avem o imagine de ansamblu reala asupra acestei situații ce se va sfarsi prin a ne costa aproximativ 30 000 de euro pentru un loc de parcare!

Epopeea parcarii a fost permanent pigmentata de scandaluri si de erori pentru care, ca si in alte cazuri, nu s-a cautat si nici nu s-a gasit vreodata un vinovat, ADP Oradea, Primaria Oradea, RDS RCS, proiectantii si constructorul pasand mereu vina de la unul la altul. Intr-un final, costul bramburelilor va fi plătit de oradeni pentru ca investitia este realizata din bugetul propriu al Primariei Oradea, RDS RCS – partenerul din acest proiect – refuzand sa isi asume costul esecului ulterior intelegerii initiale. Ca si cand totul nu ar fi de ajuns, expertizele tehnice comandate pe parcurs au aratat ca Sinagoga Zion din vecinatate se inclina fiindca i-a fost afectata stabilitatea prin sapaturile executate in proximitate iar parcarea propriu-zisa “ia apa” in ritmul de 1,2 metri cubi/ora, de 10 ori peste limita prognozata.

Proiectul si-a gasit si un antreprenor pe masura: Constructii Bihor. Firma este controlata de deputatul Gavrila Ghilea, prim vicepresedinte PNL Bihor, fost Senator, fost Prefect, fost Viceprimar si fost Vicepresedinte al Consiliului Judetean Bihor sub aproape toate culorile spectrului politic local: PSD, PD, PD-L, PNL. Constructii Bihor si-a adjudecat toate contractele pentru parcari subterane si supraterane din Oradea pana acum – parcarea de pe strada Independentei, parcarea din Piata Rogerius, parcarea din spatele Tribunalului, parcarea “Vointa” – pe langa numeroase alte lucrari edilitare in Oradea si judetul Bihor: podul Macio, pavarea strazii Republicii, strada Universitatii, etc. Multe dintre aceste lucrari sunt cunoscute oradenilor pentru diverse aspecte mai mult sau mai putin prezentate in presa locala.

In acest punct al dezvoltarii orasului, consideram ca este momentul unei viziuni integrate a transportului în Oradea care să răspundă provocărilor viitorului. Planurile de mobilitate urbana si strategia de parcari a Municipiului Oradea trebuie sa deserveasca interesului comunitatii pe termen lung, nu pe termen scurt si mediu. O realitate incontestabilă este că numarul masinilor care circula zilnic in Oradea creste si va creste exponential in anii urmatori.

Or, Primăria Oradea duce o politică ambiguă. Pe de-o parte afirmă că dorește să favorizeze pietonii și să reducă poluarea printr-o serie de măsuri binevenite, pe de altă parte însă construiește parcari uriase in centrul orasului, largește si mai mult bulevardele, asfaltează si betonează, inclusiv teren verde, pentru locuri de parcare, expropriaza case de locuit cu scopul de a face loc masinilor sa circule si sa parcheze. In ritmul acesta este firesc sa ne intrebam unde vom trage linia? Cate parcari sa mai facem, cat de mult sa largim strazile? Va fi vreodata de ajuns? Aproape ca am devenit personaje de poveste care dorm pe prispa casei in timp ce calul doarme in pat. Si facem toate acestea cu pretul sanatatii noastre si a zeci de milioane de euro cheltuiti anual in timp ce alte domenii ale vietii noastre de zi cu zi sunt subfinantate sau ignorate.

USR susține tipul de oraș care favorizeaza mijloacele de locomotie nepoluante (sau cat mai putin poluante) si cresterea suprafetelor de spatiu verde.

 

 

ANEXA – Cronologia lucrarilor

1. 2008, 30 octombrie – se aproba in Consiliul Local Oradea (HCL 977) studiul de prefezabilitate: 4 000 000 de euro plus TVA pentru o parcare subterana pe trei paliere (doua subterane si unul suprateran), 9720 metri patrati aria totala desfasurata a constructiei, 323 locuri de parcare, la un cost de 360 euro + TVA/mp.

2. 2009, 29 ianuarie – se aproba un nou studiu de fezabilitate de catre CL Oradea (HCL 44). Noul pret prevazut este de 7 979 212 euro cu TVA, investitia urmand a fi facuta din  fondurile proprii ale unui potential asociat viitor al Primariei Oradea.

3. 2010, 1 iunie – se finalizeaza lucrarile de marire a parcarii din Piata Independentei – incepute in martie – cu inca 38 de locuri prin asfaltarea suprafetei verzi de langa Sinagoga Zion. Lucrarile au fost executate de Drumuri Bihor pentru 128 487 lei plus TVA.

4. 2012, 21 februarie – se semneaza protocolul de colaborare intre Primaria Oradea, RDS RCS si ABA Crisuri prin care se va realiza parcarea de pe strada Independentei dar si amenajarea malului stang al Crisului pe distanta dintre Podul Intelectualilor si Podul Central.

5. 2012, 29 februarie – HCL 90 care stabileste realizarea investitiei parcare pe strada Independentei, cu 3 niveluri subterane si o zona verde deasupra. Pretul este de 23.566.113 lei plus TVA. Costurile vor fi suportate in proportie de 70% primaria Oradea (buget propriu) si 30% RDS RCS, conform cotelor de pamant detinute.

6. 2012, august – Repcon incepe lucrarile de amenajare pe malul Crisului. Lucrarile cuprind excavare, demolarea zidului vechi de caramida ce margineste Crisul, demolarea pasarelei vechi de beton de pe marginea parcarii, amenajare rampa de acces.

7. 2012, septembrie – USL la putere, Guvernul Ponta opereaza o rectificare bugetara negativa. Pasztor Sandor de la ABA Crisuri urmeaza sa fie schimbat cu liberalul Dumitru Voloseniuc. Repcon opreste lucrarile si retrage utilajele de pe santier pentru ca lucrarile nu mai sunt finantate.

8. 2013, 12 aprilie – ministrul delegat pentru Ape, Păduri și Piscicultură, liberala Lucia Varga anunta in conferinta de presa la Oradea o finantare de 1 500 000 euro pentru lucrarile de amenajare a malului Crisului dar declara ulterior ca banii vor fi alocati atunci cand vor incepe lucrarile efective si la parcare.

9. 2013, iunie – Este anulata prima licitatie pentru neconformitate din punct de vedere tehnic. Ofertele depuse in luna aprilie apartineau Constructii Bihor SA, SC ROST CONSTRUCT SRL, SC ENICOS S.P.A., GM CONSTRUZIONI GENERALI SPA, COSIAM SRL, asocierea SC VERBAU ROMANIA SRL, SC GRUP ENERGOINSTAL SA, SC IMSAT SERVICE CLUJ SA și SC PROMS CONCEPT GROUP SRL. Costul investitiei era estimat la 26.641.634 lei + TVA.

10. 2014, februarie – A doua licitatie este anulata. Ofertele depuse in ianuarie apartineau SC Verbau România SRL – SC Grup Energoinstal SA – SC Imsat Service Cluj și SC Construcții Bihor SA. Firma SC RDD Security Solutions SRL a fost scoasă din joc pentru că oferta a fost depusă cu întârziere.

11. 2014, 17 iulie – Pasztor Sandor, devenit secretar de stat la Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice, anunta in conferinta de presa alocarea a 1 700 000 lei pentru continuarea lucrarilor de amenajare pe mal, in acesti bani intrand si lucrarile demarate “pe datorie” de Repcon. Suma necesara totala avansata de Pasztor este de 5 000 000 lei. Banii promisi de Lucia Varga nu au ajuns.

12. 2014, 31 iulieHCL 622 modifica HCL 90/2012. Valoarea investitiei se va modifica de la 23.566.113,00 lei plus TVA la 26.797.234,00 lei plus TVA prin hotarare a CL Oradea in sedinta extraordinara in urma licitatiilor anulate anterior si a contestatiilor depuse.

13. 2014, 12 septembrie – Pasztor Sandor anunta inca 3 500 000 lei pentru continuarea lucrarilor la mal, in plus fata de cei 1 700 000 lei alocati anterior pentru plata catre Repcon a datoriilor acumulate din 2012. Termenul de finalizare este luna noiembrie 2014.

14. 2014, 29 septembrie – În urma evaluării ofertelor depuse de asocierea SC Construcții Bihor SA cu SC Terratest Geotehnic SA și asocierea SC Rost Construct SRL cu De Vivo Spa și SC ArtLand Tecnologie Costruttive SRL, oferta câștigătoare a fost desemnată cea depusă de asocierea SC Construcții Bihor SA cu SC Terratest Geotehnic SA, cu o propunere financiară de 24.151.543,64 lei fără TVA, iar durata de execuţie a lucrărilor este de 18 luni. Lucrarile vor fi platite prin credit furnizor.

15. 2015, februarie – demareaza, in sfarsit, lucrarile la parcare. Termenul prevazut este de 18 luni, adica august 2016, valoarea lucrarilor este de 24.151.543,65 lei plus TVA, valoarea urmand sa fie platita firmelor Construcții Bihor și Terratest Geotehnic.

16. 2016, noiembrie – termenul lucrarii (august 2016) este depasit, viceprimarul Florin Birta anunta ca va prelungi contractul cu Constructii Bihor iar lucrarea va fi suplimentata cu maxim 3% pentru cheltuieli neprevazute. Noul termen de finalizare este sfarsitul anului 2017.

17. 2017, 16 mai – primarul Ilie Bolojan acuza in conferinta de presa nepriceperea si delasarea proiectantului clujean adus de RDS RCS si anunta schimbarea acestuia cu o firma din Oradea precum si revizuirea proiectului si avanseaza un nou termen de finalizare, mijlocul lui 2018. Parcarea va avea 455 de locuri.

18. 2017, august – reincep lucrarile la parcare cu noul proiectant. Viceprimarul Florin Birta anunta un nou termen de realizare: finalul anului 2018, parcarea urmand sa fie acoperita de o zona verde.

19. 2018, 24 maiHCL 525 modifica articolul 1 din HCL 90/2012 dar si HCL 622/2014. Noii indicatori tehnico-economici prevad marirea pretului aferent investitiei de la la 26.797.234,00 lei plus TVA la 43.200.940,85 lei plus TVA.

20. 2018, 24 maiHCL 547 privind aprobarea unui act aditional la acordul de asociere nr. 42146/09.03.2012 cu RCS RDS avand in vedere:

– necesitatea inchiderii, la stadiul fizic actual a contractului de lucrari nr. 11677/17.12.2014 incheiat intre Mun.Oradea, prin A.D.P, RCS – pe de o parte, si Constructii Bihor pe de alta parte, privind executia parcarii,

– cerinta derulării unei noi proceduri de achizitie publica prin organizarea unei licitatii publice in vederea atribuirii lucrărilor necesare finalizarii investitiei;

– HCL 525/24.05.2017 pentru modificarea articolului nr. 1 HCL nr. 90 din 29 februarie 2012, respectiv a HCL nr. 622 din 31 iulie 2014, privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici pentru realizarea obiectivului de investiție: Parking subteran str. Independenței Oradea

– disponibilitatea RCS&RDS de a contribui la realizarea investitiei in limita sumei de 7.309.706 lei (30,266% din 24.151.543,65 lei), initial avuta in vedere de parti la semnarea contractului;

22. 2018, 24 septembrieHCL 887. Avand in vedere prevederile art. 3 din Actul Adițional nr. 2 la Contractul de asociere nr. 42146/2012, partile se obliga ca, ulterior atribuirii contractului de executie ca urmare a finalizarii procedurii de achizitie publica, sa semneze un act aditional privind stabilirea contributiei financiare a fiecarei parti la realizarea investiei, tinand cont de disponibilitatea financiara a RCS &RDS de a contribui la realizarea investitiei in limita sumei de 7.309.706 lei (30,266% din 24.151.543,65 lei), initial avuta in vedere de parti la semnarea contractului. Partile vor stabili cotele parti ce revin fiecareia din constructia realizata, pe baza criteriilor ce se vor stabili de comun acord.

23. 2018, 24 septembrie HCL 889 privind luarea măsurilor necesare continuării, respectiv finalizării investiției „Parking subteran strada Independenței Oradea”. Se decide preluarea în domeniul privat al Municipiului Oradea a construcției „Parcare subterană strada Independenței” la stadiul fizic actual (Etapa I) în valoare de 6.349.010,44 lei cu TVA inclus în baza facturii emise de Administrația Domeniului Public SA, respectiv aprobarea unor măsuri privind continuarea (Etapa II), respectiv finalizarea investiției.

24. noiembrie 2018 – Constructii Bihor castiga si noua licitatie pentru definitivarea lucrarilor la Parcarea de pe strada Independentei. 

25. 2019, martie – viceprimarul Florin Birta explica stadiul lucrarii, vorbeste de 460 (!!) de locuri de parcare si da ca termen de finalizare sfarsitul anului 2019.

26. 2019, iulie – Viceprimarul Florin Birta spune ca lucrarea va fi gata pana la finalul anului 2019 daca vremea va fi buna. Proiectantul piatetei construita peste parcare este arhitectul Daniel Tivadar, implicat si in cunoscutul proiect al Dealului Ciuperca. Se cauta solutii pentru stabilizarea cladirii Sinagogii si a zidului aferent.

27. 2018, 19 noiembrie – HCL 912 pentru modificarea și completarea art. 1 a HCL nr. 525/2018 privind aprobarea indicatorilor tehnicoeconomici pentru realizarea obiectivului de investiție: Parking subteran str. Independenței Oradea. Se hotaraste adiționarea obiectului II al investiției care este „ amenajarea zonei publice situate între Podul Sf. Ladislau și Sinagoga Sion, de la cota -0,60 la cota 0,00, peste parking” la pretul de 9.947.361 lei plus TVA la care se adauga OBIECTUL I – parkingul subteran propriu-zis, până la cota – 0,60 m la pretul de 43.200.941 lei plus TVA. Total obiectiv 1 + 2 = 53.148.302 lei plus TVA.

28. 2020, ianuarie – lucrarile la parcare continua. Ultimul termen de finalizare avansat de Primaria Oradea: aprilie 2020.

Necula – Adio, dar raman cu voi

Necula – Adio, dar raman cu voi

Condamnat penal definitiv la inchisoare cu suspendare pentru tentativa de frauda cu Fonduri Europene, directorul Termoficare SA Oradea a demisionat din functie la finalul anului trecut, preavizul sau urmand sa expire la mijlocul lunii februarie 2020.

„Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreau”.
Spre surpriza generala, povestea acestui veritabil Lapusneanu uns de catre PNL nu se incheie aici: Primaria Oradea ne anunta ca Stanel Necula va fi mentinut in activitate sub titulatura de “consilier” sau “expert in probleme de termoficare”. Mai mult, Stanel Necula a si sustinut saptamana aceasta o conferinta de presa in care ii informeaza pe oradeni despre planurile sale de management. USR Bihor a solicitat demisia acestui domn condamnat penal si nu se astepta la o demisie de forma, ci la una efectiva. Astfel, intelegem sa reiteram solicitarea de demisie a dlui. Necula.

Unul dintre acestea prevede ca “debransarea a 1000 de locuinte peste cinci ani” – anuntata toamna trecuta – s-a transformat in “2600 de locuinte debransate incepand…din aceasta primavara!”

Ce nu precizeaza “expertul” Stanel Necula este faptul ca, ulterior, “debransatii” de la sistemul centralizat de incalzire vor fi “vanati” de Primaria Oradea cu supraimpozitarea de 50% pentru ca…nu sunt bransati la sistemul centralizat sau la retelele de gaz. Masura supraimpozitarii, ce-i drept, a fost amanata pentru anul 2021, anul in curs fiind unul electoral.

Aceasta este, de fapt, doar o continuare a demersului pornit in 2013 prin instituirea celebrei “zone unitara de incalzire”. Hotararile Consiliului Local prin care oradenii erau “legati de glie” si fortati sa ramana clienti ai Termoficare SA Oradea au fost contestate in instanta de catre cetateni si au fost anulate. Numarul mare de clienti arondati sistemului centralizat de incalzire a fost folosit ca argument de Primaria Oradea in proiectul pentru reabilitarea sistemului de termoficare si trecerea acestuia pe noua centrala pe gaz. Ulterior, asa cum o demonstreaza aceasta noua initiativa, Primaria apreciaza ca nu mai are nevoie de toti acesti clienti ci doar de cei carora le poate livra ieftin si pe care ii poate taxa scump. Restul, nu au decat sa se descurce pe banii lor iar daca nu fac asta in modul corespunzator vor fi pedepsiti cu marirea impozitului cu 50%.

Justificarea acestor masuri este pusa pe seama interesului de a creste eficienta sistemului centralizat de incalzire si rentabilitatea acestuia, furnizarea utilitatilor pentru aceste case fiind considerata drept “paguboasa” si lipsita de perspective pentru Termoficare SA Oradea. Consideram drept cinica aceasta abordare in care “binele celor multi” vine din dezavantajarea celor putini, in care cateva mii de oradeni impreuna cu familiile lor sunt abandonati sau supusi unor masuri la limita abuzului de putere cu justificarea ca in felul acesta se va obtine un efect benefic pentru alte sute de mii de oradeni.

Ne intrebam, in acelasi timp, daca aceste masuri (coroborate cu interesul subit pentru zacamintele de apa geotermala ignorate pana acum si cu numeroasele plangeri ale cetatenilor referitoare la calitatea serviciului de incalzire si apa calda) nu ascund de fapt incapacitatea sistemului de a oferi servicii calitative si cantitative la indici corespunzatori din cauza proiectarii defectuoase si/sau a subdimensionarii.

USR Bihor intelege necesitatea unui sistem de termoficare modern, sustenabil. Contestam insa modul si costul decontat de cetateni al obtinerii acestui deziderat. Interesul public al cetatenilor din Oradea este obtinerea de servicii de termie la preturi competitive si in conditii maxime de calitate si nu profitul Termoficare SA Oradea. Profit pe care directorul Stanel Necula l-a invocat si in alte situatii semnalate anterior de noi cum ar fi afacerea cu certificate de carbon imprumutate administratiilor PNL din Timisoara si Motru. Asa cum am mai precizat, Termoficare SA refuza prezentarea documentelor solicitate de USR Bihor invocand clauze contractuale de confidentialitate cu intermediarul asociat prin care s-au desfasurat tranzactiile. Fata de aceasta situatie am luat masura depunerii unei reclamatii administrative si actionarea in justitie pentru refuzul solicitarii noastre in baza legii 544/2001. In urma demersurilor noastre a reiesit ca afacerea derulata in cursul anului 2019 a produs un profit de 1 242 030 euro din care Termoficare SA Oradea recunoaste ca a incasat 415 850 euro, nefacand insa nicio precizare referitoare la restul de 826 180 de euro.

S. Dehelean in Comitetul USR PLUS

S. Dehelean in Comitetul USR PLUS

Silviu Dehelean, președintele USR Bihor, a fost desemnat în Comitetul Executiv al Alianței USR PLUS

Alianța USR PLUS se pregătește de alegerile locale. Azi, în cadrul ședinței comune a Birourilor Naționale Reunite ale USR și PLUS, s-a stabilit componența Comitetului Executiv al Alianței, care va fi format din trei membri de la USR și trei de la PLUS: un coordonator, un purtător de cuvânt, un responsabil pe domeniul juridic si unul pe domeniul financiar, un coordonator de campanii electorale si un coordonator pentru departamentele de politici publice. De coordonarea acestei structuri se va ocupa europarlamentarul PLUS, Dragoș Tudorache, iar de comunicare, vicepresdintele USR, Ionuț Moșteanu, în vreme ce președintele USR Bihor a fost desemnat pentru departamentul juridic.

Comitetul Executiv are ca obiective imediate să ajute filialele locale să se îndrepte către acorduri pentru desemnarea candidaților comuni la alegerile locale și să înceapă elaborarea programului de guvernare și va aplica deciziile luate de Birourile Naționale Reunite USR PLUS.

Până la finalul săptămanii, Comitetul Executiv al Alianței va fi completat cu responsabilii pentru coordonarea campaniilor electorale și pentru politici publice.

O alianță PNL-UDMR la Bihor?

O alianță PNL-UDMR la Bihor?

Înainte de finalul anului trecut, Ludovic Orban declara în fața presei că “Fondul de rezervă al Guvernului e golit complet. După instalarea sa în funcție, Fondul de rezervă al Guvernului și-a revenit în mod miraculos astfel încât, prin două Hotărâri date în Ajun de Crăciun (971/20 dec. 2019 și 977/23 dec. 2019), noul Guvern PNL a împărțit rapid 590 057 000 lei (aproximativ 125 544 042 euro) către câteva mii de primarii din țară. Justificarea? “Acestea nu mai au bani pentru a funcționa” și le “paște falimentul”.

În județul Bihor, prin cele două Hotărâri au ajuns 25 978 000 lei (aproximativ 5 527 234 euro). Banii au fost repartizați către 56 de primării (în prima fază) și către 15 primarii (în ce-a de-a doua faza), unele dintre acestea primind bani în ambele ocazii. Asta deși premierul Ludovic Orban susținea că o primărie care a luat o dată bani din Fondul de rezervă nu va mai primi a doua oară pentru că „şi-a primit suma de care avea nevoie”.

Cu îngrijorare pentru soarta primăriilor din județ, USR Bihor a cercetat cele două HGuri pentru a vedea care sunt cele aflate într-o situație atât de dramatică. Surpriză totală! Aproape toți banii au ajuns la primarii PNL (36 de localități) și UDMR (13 localități). Astfel, USR Bihor poate trage următoarele concluzii: fie primarii PNL și UDMR din aceste localități și-au adus primăriile în prag de faliment, fie PNL și UDMR pregătesc, cel puțin în județul Bihor, o alianță politică, fie ambele.

Schema împărțirii banilor alocați în decembrie arată următoarea repartizare (sume și procente):
PNL – 36 de primării, UDMR – 13 primării, PSD, ALDE, slovaci și independenți, împreună – 15 primării.

PNL: 17 282 000 lei (66,5%)
UDMR: 4 752 000 lei (18,3%)
PSD: 1 115 000 lei (4,2%)
ALDE: 114 000 lei (0,4%)
Slovaci: 159 000 lei (0,6%)
Independent: 2 556 000 lei (9,8%)

Un amănunt care merită menționat este faptul că “independentul” este în fapt primarul comunei Popești, Dorin Curteanu, “fiul rătăcitor” al PNL care se “întoarce acasă” și va candida în 2020 pentru un nou mandat plin de succes la Popești. În fapt, PNL și UDMR își asigură astfel aproape 95% din sumele alocate de guvern din Fondul de rezervă.

Este evident faptul că PNL și Guvernul Orban nu fac nimic altceva decât să continue seria practicilor patentate de vechiul Guvern PSD-UDMR-ALDE: folosesc Fondul de rezervă al Guvernului, destinat unor cheltuieli urgente sau neprevăzute, pentru a recompensa, discreționar, primarii din teritoriu în vederea organizării alegerilor locale și parlamentare de anul acesta. Fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului a fost “umplut” în prag de sărbători și, conform legii, banii au fost împărțiți prin majorarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. Cum au fost sau cum vor fi cheltuiți acești bani? Mister. Totuși, poate vor fi de folos în contextul campaniei electorale deja începute.

„Participativa” si nu prea…

„Participativa” si nu prea…

Depusa ca propunere USR Bihor inca din data de 27 martie 2017 (link), bugetarea participativa a fost implementata de Primaria Oradea prin Hotarare a Consiliului Local in data de 26 octombrie 2017. Inca de la inceput, demersul s-a desfasurat greoi, a avut numeroase sincope pe traseu si a sucombat definitiv in cursul anului 2019 cand nu s-a mai organizat nicio sesiune de depunere de proiecte pentru anul viitor. Stadiul de implementare al proiectelor votate si aprobate pentru finantare in sesiunile anterioare este incert si putin cunoscut de oradeni.

USR Bihor doreste sa atraga atentia asupra acestei initiative si sa contribuie, in continuare, la imbunatatirea si functionarea fireasca a acesteia, considerand-o imperios necesara pentru bunul mers al unei democratii locale autentice.

Lipsa de interes a Primariei Oradea pentru acest demers pare inexplicabila dat fiind faptul ca oradenii l-au primit cu entuziasm si au demonstrat ca au idei si ca vor sa se implice in modelarea comunitatii locale. La prima editie desfasurata au fost depuse 199 de proiecte dintre care au fost validate 42 de proiecte care au insumat 21 993 voturi exprimate online si direct. La cea de-a doua editie organizata au fost depuse cu 55% mai putine proiecte decat in sesiunea anterioara: 91 de proiecte depuse, 52 de proiecte validate ce au intrunit 22 313 voturi.

Pa parcursul celor doua sesiuni de bugetare participativa, Primaria Oradea a gestionat defectuos intregul demers astfel incat in cea de-a doua sesiune a fost nevoie de prelungirea la aproape 5 luni a termenului de depunere proiecte fata de numai o luna, perioada aferenta primei sesiuni. Pe tot parcursul sesiunilor de depunere – evaluare – votare au existat acuze publice de lipsa de transparenta a votului online, de vot multiplu sau de vot cu buletine deja marcate cu o anumita optiune. Primaria Oradea a modificat regulamentul de participare in sensul eliminarii institutiilor de invatamant dintre cei care pot beneficia de aceasta initiativa deoarece acestia au o capacitate prea buna de lobby si de mobilizare a votantilor. Mai mult, Primaria a comunicat deficitar si a fost acuzata de opozitia locala ca a politizat demersul de bugetare participativa invalidand proiecte care in alte orase (Cluj Napoca) erau clar de interes public si votate masiv (cazul defibrilatoarelor cardiace mobile) si incercand sa manipuleze sistemul in asa fel incat la vot sa ajunga proiectele pe care oricum Municipalitatea intentiona sa le implementeze (exemplu: parcare la Spitalul Clinic Judetean, modernizare Strand Iosia, etc). Ori, in opinia noastra, acest aspect goleste de continut intreg demersul de bugetare participativa, rolul acestuia fiind tocmai acela de a lasa o mica parte din puterea de decizie asupra bugetului public in mana cetatenilor in scopul de a-i cointeresa si responsabiliza pe acestia in bunul mers al lucrurilor in comunitatile din care fac parte.

Chiar si in aceste conditii, 20 de proiecte au fost alese pentru finantare si implementare. Dintre acestea, din cate stim, unul singur a fost finalizat, la unul dintre ele s-a renuntat definitiv (reabilitarea fostei Case de Cultura din Podgoria), alte 2-3 proiecte se afla in faza de licitatie a lucrarilor cu perspectiva de demarare si excutie in anul 2020 iar cele mai multe se afla inca in faza de elaborare studii de fezabilitate, studii de oportunitate, realizare PUZ, aprobare indicatori tehnico economici, etc.

USR Bihor considera ca este imperativa reluarea procesului de bugetare participativa si demararea unei noi sesiuni de depunere proiecte pentru anul 2020 in paralel cu accelerarea demersurilor pentru implementarea celor deja asumate. De asemenea, consideram ca se impune analizarea disfunctionalitatilor survenite in sesiunile anterioare in scopul imbunatatirii si perfectionarii sistemului, cu atat mai mult cu cat exista orase si chiar sate in care bugetarea participativa functioneaza firesc de ani de zile. Nu in ultimul rand, solicitam modificarea regulamentului de organizare in sensul schimbarii componentei comisiei care analizeaza si valideaza proiectele supuse apoi votului public. Consideram ca o comisie constituita prin dispozitia Primarului Municipiului Oradea si care este formata exclusiv din membri ai diferitelor directii si servicii din Primaria Oradea emite analize si avize care respecta doar un punct de vedere unilateral: al finantatorului. In felul acesta este contrazis chiar spiritul si scopul bugetarii participative: descentralizarea deciziei si includerea cetatenilor in procesul de elaborare de politici publice.

Comunicat de presa

Comunicat de presa

Sâmbătă, 14 decembrie, în cadrul Conferinței Județeane USR Bihor, 109 delegați ai celor 28 de filiale USR din județ au ales consilierii USR pentru Consiliul Județean Bihor.

Competiție internă USR pentru alegerile locale a continuat în acest sfârșit de săptămână cu alegerea candidaților pentru Consiliul Județean Bihor în cadrul Conferinței Județene USR Bihor.

Candidații pentru Consiliul Județean ai USR Bihor, aleși democratic și transparent, pe baza proiectelor prezentate, sunt:

Mihai Șvab, specialist in amenajarea teritoriului și urbanism, vicepreședinte USR Bihor. Își propune adoptarea unui proiectul de bugetare participativă la nivelul Consiliului Județean.

Simona Bisboaca, antreprenor și inventator, își propune sprijinirea micilor producători agricoli autohtoni și încurajarea dezvoltării produselor naturale specifice din Bihor.

Ciprian Barna este expert în dezvoltare regională și accesare de fonduri europene. În prezent lucrează în cadrul Zonei Metropolitane Oradea.

Traian Cosor este reprezentantantul filialei Sântandrei in cadrul CJ Bihor. La baza este inginer chimist și dorește dezvoltarea de parcuri industriale la nivelul intregului judet.

Ciprian Frunză este profesor de pian în cadrul Liceului de Arte din Oradea și își dorește dezvoltarea sistemului de învățământ și reducerea bullyingului în școli.

Răzvan Moșoiu este ecologist pasionat și tânăr întreprinzător. Își dorește un județ dezvoltat durabil, cu un sistem integrat de gestionare a deșeurilor.

Am început modul transparent de desemnare a candidaților la Consiliul Local Oradea, am făcut acest lucru și pentru Consiliul Județean și vom face exact la fel si pentru primăriile și consiliile locale din comunele din județ.

Oameni cinstiți, profesioniști, devotați și pasionați de soarta județului Bihor.

Aceasta este echipa USR pentru Bihor!

Stanel: DEMISIA!

Stanel: DEMISIA!

Cererea USR Bihor de a avea acces la informatiile referitoare la tranzacțiile de certificate de carbon dintre Termoficare SA Oradea si TDR Energy pe de o parte,  Colterm SA Timisoara și UATAA SA Motru pe de altă parte a primit un raspuns negativ. Singura institutie interpelata care a transmis cateva documente – nici acelea in forma completa – este Primaria Motru.

Interesul legitim al USR Bihor și al orădenilor este de a afla dacă Termoficare SA Oradea lucrează în beneficiul cetățenilor și orașului sau au găsit o formulă speculativă pentru salvarea sistemelor de termoficare ale unor orașe prietene politic.

Termoficare SA ne-a furnizat un singur document din cele solicitate, o “foaie” A4 scanata, restul fiind considerate informatii confidentiale, pe care nu le putem primi, dar pe care le putem vizualiza la sediul societatii daca semnam si noi un “juramant de tacere”, lucru pe care l-am refuzat.

In acelasi timp, managerul Termoficare SA Oradea, Stanel Necula, intr-un punct de vedere transmis in weekend doar presei, ne someaza si ne informeaza ca “si-a rezervat dreptul” de a ne actiona in judecata pentru ca avem indrazneala sa-i solicitam actele in legatura cu care avem nelamuriri.

Desi nu ofera nici presei vreun document sau vreo dovada, invocand in continuare “confidentialitatea actelor incheiate” si “protejarea intereselor partilor”, dl Stanel Necula – recent condamnat penal definitiv – ne cere sa-l credem “pe cuvant” ca a facut legal cea mai buna afacere posibila, doar in interesul oradenilor. Pana in acest moment insa, toti cei implicati in aceasta afacere de aproape 10 milioane de euro fac front comun pentru a tine la secret documentele tranzactiilor. Ceea ce ne face sa ne intrebam, daca totul a fost legal si perfect justificat, ce interes au Primaria Oradea, Primaria Timisoara, Termoficare SA Oradea, Colterm SA Timisoara si UATAA SA Motru sa nu le prezinte public?

Din documentele pe care le avem pana acum la dispozitie rezulta chiar contrariul celor declarate de dl. Stanel Necula.

Si anume ca tranzactia din 2018 cu Colterm SA Timisoara a fost planuita cu cel putin trei saptamani inaintea semnarii hartiilor, la sugestia unui anume trader  necunoscut si a directorului general de la Timisoara. Ulterior, dupa ce partile s-au inteles, asa cum o demonstreaza actele incheiate, s-a desfasurat o activitate febrila pentru ca toata afacerea sa dobandeasca si caracterul formal de legalitate si transparenta necesara. Nu o spunem noi, ci procesul verbal al sedintei CL Timisoara din data de 26.04.2018. Chestionat de consilierii locali timisoreni, Emil Serpe – director general Colterm SA Timisoara – declara: “Abia înainte de Paşti, am discutat eu cu colegii de la „Termoficare Oradea” pentru a ne împrumuta certificatele, ei nu aveau nevoie de certificate pentru conformare, întrucât încă nu sunt prinşi în planul de tranziţie, dar, tot printr-un trainer (nota: “trader”) cu care am discutat, s-a găsit soluţia ca „Termoficare Oradea”, care avea nişte bani puşi deoparte în vederea derulării unei investiţii viitoare, să ne împrumute cu bani pentru a achiziţiona certificatele respective, noi urmând a le achita în rate. Era singura soluţie găsită de noi şi într-un timp destul de scurt […].

Din acest proces verbal dar si din alte documente intelegem ca aceasta tranzactie a fost dictata de conjunctura: Colterm SA Timisoara se afla in incapacitate de plata, cu conturile blocate, refuzata de toate firmele de profil din piata, fara posibilitatea de a dobandi scrisori de garantie bancara pentru a garanta vreun imprumut si cu o Primarie care nu ii putea vira decat banii de subventie care nu puteau fi folositi pentru certificate.

In aceste conditii disperate, confruntata cu iminenta unei amenzi de zeci de milioane de euro si, implicit, cu colapsul sistemului de termoficare din Timisoara, un intermediar a gasit solutia salvatoare care a fost pusa in practica cu ajutorul Termoficarii din Oradea. Ce a urmat e doar incercarea de a “cosmetiza” acest demers prin cereri si trimiteri de oferta, hotarari ale Consiliilor de Administratie, sedinte si hotarari ale Consiliilor Locale, Adunari Generale ale Actionarilor din Oradea si Timisoara, toate petrecute talmes-balmes, simultan, pe parcursul a doar trei zile. O cronologie sintetica a acestora este disponibila in anexa acestui comunicat.

Fata de acestea, am vrea ca dl Stanel Necula sa le explice oradenilor despre interesele caror parti vorbeste. Poate, cu aceasta ocazie, le explica oradenilor si de ce a trebuit realizata o asociere in participatiune daca afacerea tot era una atat de sigura (garantata de Primaria Timisoara) si de profitabila.

Si, daca tot s-a realizat aceasta asociere, cum a ajuns actionarul minoritar sa dicteze regulile contractului si sa impuna secretizarea acestuia? Poate mai doreste dl. Stanel Necula sa le explice oradenilor si unde anume se regasesc acestia si interesul public al comunitatii in aceste afaceri in care investitiile de la Oradea sunt mai putin importante decat salvarea altei societati, din alt oras.

USR Bihor considera ca mandatul pe care dumnealui este tinut sa-l indeplineasca este definit si dictat de chiar acest “interes public al oradenilor”, iar acest fapt, in opinia noastra, inseamna ca Termoficare SA este datoare sa depuna toate eforturile posibile pentru ca serviciile furnizate sa functioneze ireprosabil, la timp si in conditii bune de pret, iar oradenii sa nu stea ani de zile intr-un santier deschis, cu strazi sparte si conducte vechi, platind scump gigacaloria si pierderile de pe retele.

“Interesul public al oradenilor” nu este ca Termoficare SA sa se angajeze in tranzactii speculative cu valori mobiliare si nici sa “salveze” de la faliment alte societati similare de prin tara conduse deficitar, decât dacă acestea deservesc interesul public al oradenilor.

In final, consideram ca este cazul ca Dnul Stănel Necula sa fie demis dacă refuza sa își dea demisia. Nu putem accepta un infractor condamnat de justiția romană intr-o funcție atât de importantă pentru comunitatea oradeana.

 

Anexa

Iata o cronologie sintetica a afacerii incheiate in anul 2018 intre Colterm SA Timisoara si asocierea Termoficare SA Oradea-TDR Energy, avand ca scop imprumutul a 216 000 certificate de carbon in valoare de 3 447 360 Euro, certificate necesare Timisoarei pentru a evita o amenda uriasa si, implicit, falimentul.

  • In 23 aprilie 2018, Colterm SA Timisoara trimite o cerere catre Termoficare SA Oradea prin care cere ajutorul societatii oradene pentru a achizitiona certificatele de carbon care ii lipseau.
  • In 24 aprilie 2018, Termoficare SA Oradea convoaca Consiliul de Administratie care ia hotararile 30 si 31/24.04.2018, prin care se hotaraste realizarea unei asocieri in vederea tranzactionarii certificatelor de carbon catre Timisoara si se convoaca Adunarea Generala a Actionarilor pentru data de 26.04.2018. In aceeasi zi este convocat si CL Oradea, unde se cere ca reprezentantul Primariei sa fie imputernicit sa voteze “pentru” la punctele de pe ordinea de zi din AGA.
  • Tot in 24 aprilie, Termoficare SA Oradea trimite oferta sa catre Colterm SA Timisoara, inregistrata  cu nr. 5568/24.04.2018, iar Consiliul Local Timisoara se intruneste in sedinta si aproba imprumutul de la Oradea si graficul de plati prin HCL 229/24.04.2018.
  • Tot in 24 aprilie, Termoficare SA trimite 15 invitatii de participare catre firme de profil care tranzactioneaza certificate de carbon cu termen de depunere a doua zi, ora 12.00.
  • In 25 aprilie, Termoficare SA a si primit ofertele cerute, desemneaza castigatorul – TDR Energy – si incheie contractele – confidentiale si cu clauze suspensive – 5733/25.04.2018 si 5779/25.04.2018.
  • In 26 aprilie are loc sedinta CL Oradea care isi mandateaza reprezentantul sa voteze “pentru” in AGA Termoficare SA, are loc Adunarea Generala Termoficare SA si, la Timisoara, are loc o sedinta “de indata” a CL Timisoara care anuleaza hotararea de consiliu anterioara (229/24.04.2019) si adopta o noua hotarare (230/26.04.2019) cu acelasi continut.

In desfasuratorul acestor trei zile exista numeroase “balbe”: Oradea trimite o oferta cand nu avea ce oferta sa trimita deoarece nu exista inca o asociere incheiata sau oferte din piata ca sa stie ce si cat sa oferteze, incheie un contract care va deveni valabil ulterior cand se va intruni CL Oradea si reprezentantul va vota in AGA societatii, Timisoara adopta o hotarare de CL, prin care accepta un grafic de plati de la o asociere care nu exista inca, motiv pentru care au anulat hotararea si au adoptat alta dupa incheierea contractului.

„Marea asfaltare” din Sântandrei

„Marea asfaltare” din Sântandrei

La începutul anului 2017, Primăria Sântandrei primea un “cadou” neaşteptat din partea Guvernului PSD-Dragnea, respectiv o sumă de bani pentru asfaltarea a 13 străzi din comună (3.54 KM), prin PNDL 2 (Programul Naţional de Dezvoltare Locală 2), la fel ca alte zeci de comune din judeţ. 

Prin acelaşi program de finanţare, aprobat în aceeaşi zi pentru comunele din toată ţara, unele primării din Zona Metropolitană Oradea au finalizat proiectarea, licitaţia şi execuţia lucrărilor în maximum 2 ani. În comuna “lucrului bine făcut”, Primăriei Sântandrei i-a luat aproape 3 ani pentru a organiza o banală licitaţie şi a găsi un constructor.

În ciuda faptului că la licitaţie a participat o cunoscută firmă de construcţii din Bihor, administraţia Mărcuş a preferat să încheie contract cu firma STAR PRO CENTER Bucureşti. Această societate avea doar de 1 an ca obiect de activitate “Construcţii” şi a executat doar anvelopări de blocuri, devenind abonată la contracte pe banii statului cu diverse Primarii din sudul tarii.

STAR PRO CENTER, firmă de apartament, care până acum câţiva ani presta “Comerţ cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete, în magazine specializate” (conform ANAF), avea un singur angajat în 2017, fără utilaje şi fără expertiză în construcţii. De parcă asta n-ar fi fost de ajuns, patroana societăţii şi-a dovedit “experienţa” în asfaltări de drumuri administrând în trecutul nu foarte îndepărtat un studio de videochat.

Cireaşa pe tort a fost pusă luna trecută, când celebra „societate de construcţii” selectată de administraţia Mărcuş a intrat în insolvenţă, neplatindu-şi subcontractorii şi abandonând lucrarea. 

Incompetenţa administraţiei locale a lăsat locuitorii celor 13 străzi în praf şi noroi, risipind speranţele acestora de a avea în sfârşit condiţii civilizate, după ani şi ani de promisiuni neonorate.

Desigur, administraţia din Sântandrei ne va răspunde că a fost o licitaţie transparentă, organizată prin SEAP, şi că orice companie putea participa. Drept urmare, adresam Primăriei Sântandrei următoarele întrebări:

  1. De ce organizarea licitaţiei şi desemnarea unui constructor a durat aproape 3 ani ? 
  2. De ce nu s-au stabilit criterii clare de participare la licitaţie ?
  • Experienţă în proiecte similare de asfaltări drumuri
  • Dovada deţinerii unor utilaje care să permită execuţia lucrării
  1. Cine ar fi trebuit să evalueze istoricul “fascinant” al acestei companii în etapa de licitaţie, înainte de selecţia finală?
  2. De ce nu a fost reziliat contractul imediat după abandonarea lucrărilor şi s-a preferat aşteptarea intrării în insolvenţă a SC STAR PRO CENTER ? Din acest moment, rezilierea devine aproape imposibilă, întrucât firmele aflate în insolvenţă sunt protejate de legile în vigoare.
Transparenta la TERMOFICARE SA

Transparenta la TERMOFICARE SA

Transparența clamată de Primăria Oradea în ceea ce privește informațiile de interes public este, mai degrabă, o modalitate de promovare decât o realitate palpabilă. Uniunea Salvați România Filiala Bihor nu a primit nici până acum documentele solicitate în vară referitoare la situația spațiilor verzi din Oradea, informații solicitate în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public. Că asta nu este o întâmplare o demonstrează și alte cereri pe care le-am depus până acum în baza aceleiași legi, cereri în care solicităm informații referitoare la împrumutul de certificate de gaze cu efect de seră (EUA) către companiile de termoficare din Timișoara (în anii 2018 și 2019) și Motru (în anul 2019) și la care, de asemenea, nu am primit un răspuns pozitiv.

Conform Directivei Comisiei Europene 87/2003, toți poluatorii sunt obligați ca până la sfârșitul lunii martie a fiecărui an să declare în Registrul Unic Consolidat al Uniunii Europene cantitatea de gaze cu efect de seră produsă în anul precedent. Până la sfârșitul lunii aprilie sunt obligați să restituie în registru câte un certificat pentru fiecare tonă de CO2 emisă în atmosferă. Amenda în caz de neconformare este de 100 euro/certificat nedepus.

În anul 2018, Primăria Oradea a sărit în ajutorul administrației PNL din Timișoara (primar Nicolae Robu) împrumutând Colterm SA Timișoara cu 216 000 certificate de carbon la un cost total de 3 447 360 Euro. În anul 2019, Primăria Oradea a împrumutat, din nou, certificate de carbon către Colterm SA Timișoara (219 000 certificate cu o valoare de 5 700 570 Euro) dar și către administrația PNL din Motru (primar Gigel Jianu) UATAA SA Motru, județul Gorj (12 600 certificate cu o valoare de 340 200 Euro).

În ambele cazuri, Termoficare SA Oradea a desfășurat procedurile de achiziție și vânzare certificate de carbon ocolind Sistemul Electronic de Achiziții Publice prin încheierea unui alt tip de act juridic, un acord de asociere cu un intermediar, TDR Energy. Din documentele pe care le avem până acum la dispoziție nu reies însă termenii asocierii dintre cele două entități juridice și nici cotele participării la asociere și ale împărțirii profitului între cei doi parteneri.

Managerul Termoficare SA Oradea, Stanel Necula, dar și oficiali ai Primăriei Oradea au justificat în presa locală aceste afaceri prin oportunitatea obținerii unui profit consistent, fără riscuri (garantat de Consiliile Locale din Motru și Timișoara), într-un timp foarte scurt: cca 420 000 euro. USR Bihor a dorit să verifice aceste cifre și a consultat documentele publicate de cele trei administrații locale, de cele trei companii de termoficare precum și de presa locală din Oradea, Timișoara și Motru. 

Referitor la suma vehiculată pentru anul 2018 nu am reușit să găsim documente care să ateste cele afirmate. Pentru anul 2019, din documentele găsite rezultă că certificatele împrumutate la Motru au produs un profit de 44 100 Euro iar cele împrumutate la Timișoara au fost returnate cu un profit de 1 197 930 Euro. Adică un total de 1 242 030 euro. În aceste condiții, este firesc să ne întrebăm unde este restul de 822 030 Euro și am solicitat, conform legii, documente în acest sens. Cererile noastre s-au lovit însă până acum de refuzul celor chestionați cu motivarea că nu ne pot fi furnizate deoarece conțin clauze de confidențialitate cu traderul TDR Energy și cu precizarea că putem să le vedem doar cu condiția semnării unui acord de confidențialitate. Adică putem să aflăm ce s-a făcut cu banii oradenilor dar nu vă putem spune. În anul 2018, Termoficare SA Oradea a făcut plăți către TDR Energy în valoare de 14 428 892 lei iar în anul 2019 (ianuarie – octombrie), viramentele Termoficare SA Oradea către TDR Energy însumează  49 445 804 lei. Ni se pare absurd că un astfel de contract, de aproape 14 milioane de euro până în momentul acesta, să fie trecut “la secret”.

Față de situația descrisă anterior, USR Bihor a decis solicitarea documentelor respective prin intermediul instanțelor judecătorești competente dacă acestea nu vor fi furnizate conform prevederilor legale în vigoare.

Ne este imposibil – deocamdată – să ne pronunțăm asupra legalității sau oportunității deciziilor luate în această situație dar putem pune sub semnul îndoielii legitimitatea folosirii “la secret” a banilor oradenilor pentru a salva alte administrații liberale din țară în timp ce, iarnă de iarnă, orădenii plătesc unul dintre cele mai mari prețuri din țară pentru gigacalorie cu justificarea că suntem nevoiți să facem asta pentru a acumula bani de investiții în sistemul de termoficare. 

Putem însă să ne pronunțăm în legătură cu mandatul directorului Termoficare SA Oradea, Stanel Necula, un mandat care trebuie să înceteze de îndată având în vedere condamnarea definitivă a acestuia la închisoare cu suspendare pentru tentativă la folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are că rezultat obținerea pe nedrept de fonduri de la bugetul general al Uniunii Europene.

 

Sursa foto.