Care este nivelul de trasparență decizională online în primăriile din județul Bihor?
O echipă a USR Bihor a analizat funcționalitatea și operationalitatea site-urilor primăriilor din județul Bihor. În perioada 9 – 25 septembrie, cei 7 useristi implicați (Mihai, Marius, Paul, Claudiu, Doru, Sebi și Răzvan) au parcurs în detaliu conținutul site-urilor celor 101 primării de pe raza județului Bihor, iar în urma acestor analize au rezultat următoarele:
- majoritatea primăriilor au site-uri (97%), dar cea mai mare parte sunt învechite, folosesc tehnologii complet depășite și nu sunt optimizate pentru vizualizare pe dispozitive mobile (mai puțin de 38% funcționează optim pe dispozitive mobile);
- dintre cele 101 site-uri de primării, aproximativ jumătate funcționează fără erori;
- dacă decizi că vrei să cauți ceva în site o să ai surpriza că doar 28,71% dintre ele oferă câmp de căutare;
- toată lumea are Facebook-spun statisticile. Primăriile nu. Doar 3% oferă link către pagina lor de social media;
- dacă vrei să primești noutățile cu privire la activitatea primăriei ai posibilitatea abonării la un banal newsletter în cazul a doar 1%.
Postările cu noutăți sunt sufletul oricărui site, iar de acolo ar trebui să iei pulsul activității aleșilor locali.
Surpriza crește când vezi că:
- doar 20% dintre primării au postat ceva în anul 2017
- peste 10% nu au publicat nimic, niciodată
- aproximativ 50% nu au HCL-uri publicate în 2017
- doar 40% au publicat bugetul pe 2017
Componența CL e publică și actualizată doar pentru 59% dintre primării.
Declarațiile de avere și interese sunt publicate și actualizate la sub 45% dintre primării.
Nici o primărie nu oferă serviciul de transmitere/înregistrare video a ședințelor CL.
Doar 7.1% dintre primării oferă plata cu cardul online a taxelor și impozitelor. Acest procent infim nu acoperă nici pe departe orașele și comunele periurbane din județ, unde locuitorii utilizează acest instrument de plată mai frecvent. Avantajele sunt evitarea cozilor și a pierderii de timp cu deplasarea la sediul administrației locale.
Un caz cel puțin ciudat e cel al primăriei Lugașu de Jos, unde ai surpriza să găsesti link către plata cu cardul online a taxelor. Surpriza plăcută ține doar pană când dai click și afli că linkul nu e corect (acesta e cazul linkului disponibil în partea de jos a site-ului – cel din meniul principal functionează). Dacă ai putină intuiție vezi că se dorea o redirecționare către ghișeul.ro unde dacă intri, cu putină pricepere găsesti și primăria Lugașu de Jos și îți poți plăti taxele cu cardul, comod, din față calculatorului. Pentru acest caz particular am notificat primăria Lugașu de Jos prin formularul de contact. Surpiza este că după 7 zile nu am primit nici un răspuns. Concluzia ar fi că fie nu functionează pagina de contact, fie nu citește și nu răspunde nimeni la mesaje.
În continuare vă lăsăm să vă delectați cu câteva exemple de „profesionalism” din cadrul primăriilor bihorene.
Profesia la personalul Primăriei Sânnicolau Român? De la 3 steluțe în sus…
În comuna Sârbi par a fi mulți vorbitori de latină, cuvântul primarului stă drept exemplu….
Prezentarea comunei Sâmbăta și cuvântul primarului sunt la orizontală…
Realizările Primăriei Comunei Oșorhei. Continuarea e blank… măcar sunt sinceri
Paleu, comuna fără primar?
Dispozițiile primarului din Sânmartin sunt… în lucru… din 2012