USR Bihor a depus astazi la Primaria Oradea un document prin care propunem infiintarea unui Buget Participativ la nivelul Municipiului Oradea.
Implicarea cetatenilor in viata sociala si politica este unul dintre obiectivele strategice ale USR, iar Bugetul Participativ este unul dintre instrumentele care pot ajuta la atingerea acestui obiectiv.
https://drive.google.com/…/0B2b4hZNBoJgcRFlGLUhndTlMc2M/view
BUGETUL PARTICIPATIV
– propunere de amendament la Legea Bugetului Local Consolidat al municipiului Oradea pe anul 2017 –
– vizează împuternicirea cetățenilor cu obiectivul de a democratiza mai larg modalitatea de a lua deciziile
și promovează participarea publică cu țelul de a crește calitatea vieții în oraș –
– propus de Partidul Uniunea Salvati Romania – filiala Oradea –
Inițiativa cetățenească este una dintre modalitațile, aflate la îndemana fiecărei comunități, prin care
cetățenii pot teoretic să participe direct la procesul decisional din administrația publică locală.
Prin implicarea cetățenilor s-ar produce o schimbare a modului în care sunt gandite proiectele
administrației, obligand autoritațile să țină cont de nevoile reale ale oamenilor.
Proiectul Bugetului Participativ a fost propus pentru prima dată în Romania, la Cluj în 2013, el fiind
inițiat de colegul nostru de la USR Cluj – deputatul Adrian Dohotaru.
Definiție:
Bugetul participativ este un instrument care permite cetățenilor din diverse cartiere să discute modul în
care sunt alocate o parte din taxe și impozite și să decidă prioritățile de investiții. Mai mult decât
consultare cetățenească, Bugetul Participativ presupune decizie directă cu privire la bugetul de investiții
al orașului. În cadrul Bugetului Participativ, municipiul e împărțit în mai multe sectoare. Cetățenii se
întâlnesc periodic în școli, primării de cartier, spații publice deschise. Pe baza unui buget alocat în
fiecare zonă, cetățenii deliberează, prin vot sau consens, asupra propunerilor de investiții publice
necesare în cartierul în care locuiesc. Cetățenii își aleg delegați care discută detaliile tehnice ale
implementării proiectelor cu funcționari municipali, experți, consilieri locali, primar. Apoi, se formează
comitete de monitorizare a proiectelor alese. Sumele alocate sunt invers proporționale în raport cu
calitatea vieții din cartiere.
Scop:
Bugetul Participativ vizează împuternicirea cetățenilor cu obiectivul de a democratiza mai larg
modalitatea de a lua deciziile și promovează participarea publică la nivel de cartier cu țelul de a crește
calitatea vieții în oraș. Alte ținte sunt descentralizarea deciziei, incluziunea a cât mai multe categorii de
cetățeni la formularea de politici publice și transparența decizională.
Obiectivele majore:
1. rezolvare mai eficientă a problemelor sociale care apar la nivelul vieții de cartier;
2. echitate și incluziune socială a unor categorii de public care nu apar în dezbaterile publice și nu sunt
învestite de autorități, mediul de afaceri și mass-media ca „societate civilă”
3. participare largă și în profunzime a cetățenilor comparativ cu participarea la vot
Ce urmareste Bugetul Participativ?
patru principii: Transparenta, Informare, Responsabilizare si Participare.
Cum funcţionează ?
Întrunirile se ţin în diverse cartiere ale oraşului timp de trei luni în care cetăţenii decid priorităţile de
investiţie. Se decid câte doi delegaţi pe cartier care participă la întâlnirile Consiliului Bugetului
Participativ din cadrul primăriei pentru a stabili distribuţia bugetului la nivelul oraşului, apoi propun
primarului o formulă de buget care poate fi respinsă prin veto
– În urma veto-ului bugetul e retrimis pentru amendare, dar amendarea poate fi refuzată de Consiliu
(compus din cetăţeni aleşi, funcţionari, reprezentanţi ai unor asociaţii de locatari, ai unor sindicate etc.)
printr-o majoritate de două treimi.
Ce sumă se aloca?
La fiecare proiectie bugetara anuala, primaria Oradea stabileste un procent din bugetul de investitii
consolidat al municipiului, rezervat proiectelor Bugetului Participativ
Calendar de activităţi pentru facilitarea participării publice?
Draftul unui calendar va fi pus la dispozitia autoritatilor locale, in eventualitatea acceptarii acestei
propuneri facute de USR Oradea
Ce probleme ar putea apărea?
Având în vedere că propunerea vizează chiar la nivelul proiectului-pilot cel mai complex exerciţiu de
democraţie participativă locală, câteva contradicţii devin vizibile. Dintre acestea amintim: presiunea
politică şi clientelară pentru un status quo care facilitează decizia ierarhică, în spatele uşilor închise, în
avantajul purtătorilor de capital şi al unor interese de afaceri puţin vizibile; tendinţa civică de a formula
nevoile în termeni mai puţin generali, de probleme comune, şi înclinaţia de a aduce în prim plan
probleme personale, frustrarea legată de posibile aşteptări şi lipsa unor rezultate imediat; participarea
la firul ierbii nu înseamnă în mod necesar decizii inclusive ori juste, luate în colaborare, eventuala
pretenţie că simpla deliberare raţională ar diminua semnificativ conflictele structurale din societate.
Cadrul legal?
Legea nr.141 din 30 aprilie 2004 pentru modificarea si completarea Legii Administratiei Publice Locale
nr.215/2001
– Stabileste care sunt etapele de realizare a Initiativei Cetatenesti
– “CAP.6 ^1 Initiativa Cetateneasca
Art.120^1
(1) Cetatenii pot propune consiliilor locale si consiliilor judetene pe a caror raza domiciliaza, spre
dezbatere si adoptare, proiecte de hatarari.
(2) Promovarea unui proiect de hotarare poate fi initiate de unul sau mai multi cetateni cu drept de vot,
duca acesta este sustinut prin semnaturi de cel putin 5% din populatia cu drept de vot a unitatii
administrative-teritoriale respective
Art.120^3
Dupa depunerea documentatiei si verficarea acesteia de catre secretarul unitatii administrativ-
teritoriale, proiectul de hotarare va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului local sau
judetean, dupa caz.
Concluzii
Bugetul participativ este un mecanism care permite cetăţenilor să nu fie doar informaţi şi consultaţi cu
privire la gestiunea unei părţi din investiţiile oraşului, ci să decidă ei înşişi care sunt priorităţile de
plasare a unor fonduri disponibile.
data: 24 martie 2017
întocmit: Marius Selegean – Secretar General USR Oradea
aprobat: Cristian Rusu – Presedinte USR Oradea
Pingback: Un an de la alegerile locale – USR Bihor
Pingback: "Participativa" si nu prea... - USR Bihor